torstai 28. heinäkuuta 2016

Nurmikon leikkausta ja ruohonleikkurin huoltoa

Aurinkoinen kesäaamu ja ulos mennessä silmiin pisti heti, että nurmikon leikkaus olisi taas ajankohtaista. Arvelin, että heti aamupäivästä helpompi suorittaa, ennenkuin päivä lämpiää lisää.
Kovinkaan paljoa nurmea ei meidän n. 1060m2 tontilla ole, mutta rajoja kiertää muutamalla sivulla ojat, mitkä vähän työllistää enemmän.

Leikkuu käynnissä








Nurmea leikellessä kävi blogikin mielessä, voisinpa ottaa aiheeksi ruohonleikkurin huollon tai oikeastaan ruohonleikkurin kaasuttimen kalvon vaihdon. Jospa allaolevasta olisi edes jollekulle apua tulevaisuudessa. :)
Tein operaation opastusmielessä varaosaleikkurille. Tai oikeastaan purkamis- ja kokoamisohje, kun rikkonaiseen koneeseen ei kehtaa uusia kalvoja laittaa. Käytössä olevaan leikkuriin vaihdoin kalvon jokuaika sitten, mutta en hoksannut kuvata.


Ruohonleikkurin kaasuttimen kalvon vaihto

Ohje käynee Briggs & Stratton koneisiin 35 classic, 375 sprint ja ehkä 40 quattro. Ainakin pääpiirteittäin samanlaisen näköisiä näissä olevat primer-painikkeelliset kaasuttimet.
Kalvovika aiheuttaa monesti kierroksien humppausta, isompaa polttoaine kulutusta ja varsinkin kallistellessa leikkuria kierrosluku heittelee.

Esimerkkikuva

Työkaluja tarvitset seuraavia:
- ristipää- ja talttakärkimeisselit
- räikän
- jatkon
- 10/11mm hylsy, riippuen vähän leikkurista ja iästä
- 13mm hylsy

Työkaluja


Aloitetaan homma purkamalla ilmansuodatinkotelo pois. Päällä oleva talttakärkiruuvi irrottamalla kotelo nousee pois ylöspäin.




Sen jälkeen irrotetaan kaasuvaijeri. Kaikissa koneissa ei ole ollenkaan, jos näin niin hyppää seuraavaan vaiheeseen. Kiinnike irtoaa ruuvi irrottamalla, vaijeri irtoaa kaasuvivustosta sopivasti kääntelemälä.



Kun vaijeri on irtaallaan, niin seuraavaksi irrotetaan tankin kiinnityspultit. Havainnollistettu allaolevissa kuvissa. Toinen 13mm kannalla ja toinen 10/11mm yleensä.






Nyt kaasutin/tankkipaketti irtoaa vetämällä varovasti poispäin moottorista. Ennenkuin kokonaan saa pois, niin kaasuläpältä on muljautettava kierrossäädön tanko/tikku irti. Anna jousipaketin yms. jäädä kiinni moottoriin, niin ei mene hommat sekaisin.



Irroitusvaihe

Tämä tikun kärki irti kaasuläpältä

Tämä kääntää kaasuläppää

Sitten tankkipaketti onkin kokonaan kourassa. Seuraavassa kuvassa näkyy ristipääruuvit, joilla kaasutin on kiinni tankissa. Ruuveja 5kpl, irrota varovasti etteivät nylppäänny.



Kaasutin irtoaa ylöspäin nostamalla, tankin ja kaasuttimen välistä löytyy kalvo ja tiiviste. Muista katsoa ennen niiden irroitusta mitenpäin kuuluu olla.

Kaasutin

Kalvo ja tiiviste jäi tankkiin kiinni

Havainnollistava kuva

Tässävaiheessa olen monesti tyhjentänyt tankin ja putsannut roskat ja liat niin sisältä kuin ulkoa.
Samaten nuo sihdit yms. hyvä tarkistaa ennen kasaamista roskien varalta. Paineilma ja esim brakecleaner hyvänä apuna puhdistamisessa.
Kasaamisvaihe alkaa sillä, että kalvo ja tiiviste laitetaan esim tankin tiivistepintaa vasten. Muista katsoa että tulevat oikeinpäin ja kumpiko alla ja päällä.
Sitten vaan kaasutin tiputetaan paikoilleen ja kiristetään 5 ristipääruuvia tasaisesti jokaista vuorotellen kiristäen.


Kaasutin taas paikoillaan

Tarkista, että imuaukossa o-rengas ja lukitusrengas paikoillaan.
Joskus jäävät kiinni imuputkeen koneen puolelle.

Sitten tankkipaketti pujotetaan taas paikoilleen koneen kylkeen, muista ensiksi kaasuläpälle kierrossäätö vipu paikoilleen. Huohotinputken kulmamallin kumimuhvi kannattaa tarkistaa myös, että menee kunnolla paikoilleen.
Paikoillaan 

Sittenpä ruuvaillaan tankin kiinnityspultit takaisin paikoilleen. 13mm kannalla olevan pultin välissä yleensä väliholkki moottorin ja tankin korvakkeen välissä.

Kiinnityspultit paikoilleen

Sitten kaasuvaijeri paikoilleen

Kaasuvaijeri
Ilmanpuhdistinkin on syytä puhdistaa sillointällöin tai jopa vaihtaa uuteen. Kotelo on kaksiosainen, pohja ja kansi irtoaa toisistaan ja sisältä löytyy suodatin.


Ilmansuodatin

Lopuksi ilmansuodatinkotelo ruuvataan takaisin paikoilleen ja homma on valmis. :)

Taas kasassa

Siinäpä jonkinlainen ohje kyseiseen operaatioon. Ainakin itse muutaman kerran onnistunut kyseisellä tyylillä.
LISÄYS: Ohje videomuodossa löytyy TÄÄLTÄ

8 kommenttia:

  1. Suuret kiitokset että olet viitsinyt näin hyvät ja seikkaperäiset ohjeet tehdä. Helposti vaihtui Briggsiin kalvot ja vehje lähti hienosti tulille. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä homma, että kone toimii taas. Ja mukava kuulla, että ohjeesta on hyötyä lukijoille.. :)

      Poista
  2. Kiitos hyvästä ohjeesta :) nainenkin osasi vaihtaa kaasuttimen kalvon :) taas kone käy :) :)

    VastaaPoista
  3. Hieno homma, jos ohjeesta ollut hyötyä.. 👍😎

    VastaaPoista
  4. Kiitos napakasta ohjeesta. Klippo leikkaa taas kun kaasutin on putsattu. Samalla avauksella putsasin tankin ja vaihdoin öljyt, kaasuttimen jouset ja tiivisteen sekä kalvon. Kuvien mukaiset osat löytyivät vuoden 2004 B&S Quattron kaasuttimesta, joten ohje toimi mainiosti. Osat olisi netistä saanut ehkä halvemmalla, mutta hain paikallisesta pienkonekorjaamosta, niin pääsin nopeammin hommiin eikä innostus ehtinyt katoamaan...

    VastaaPoista
  5. Kova homma, hyvät ohjeet edelleen näin 2022

    VastaaPoista