maanantai 15. elokuuta 2016

Volkswagen Passat 2004 1.9TDI öljynvaihto

Tämä homma vähän vajavainen, koska hoksasin kuvata vasta jonkun aikaa touhuiltuani. Paraskin bloggari, kun jutun aiheet ei sytytä hommia tehdessä. Autona tosiaan AVF koneinen 96kw diesel 3bg passatti vuosimallia 2004.
Aloituksena ajoin auton eturenkaat lankkujen päälle, että sain vähän lisää tilaa auton alle. Sitten irrotin koneen suojamuovin, kiinni kolmella mutterilla.

Koneen suojamuovi

Sitten irroitin pohjapanssarin etummaisen osan koneen kohdalta. Sitten pääsi käsiksi öljyproppuun ja sai tiputettua öljyt astiaan.

Pohjapanssarin etuosa

Öljyt valumassa

Öljyjen valuessa siirryin yläpuolelle ja purin öljynsuodattimen kotelostaan. Tässä ns. patruunamallin suodatin. Uuden suodattimen mukana tuli myös kaksi o-rengasta, nämä tulevat suodattimen kiinnitysosiin.

Uusi suodatin ja o-renkaat

Suodatinkotelon kansi, suodatin pujotetaan tuohon tikkuun


Isompi O-rengas tulee suodattimen kannen kierteen juureen

Pienempi rengas lähelle tikun päätä

Suodattimeen merkattu ylöspäin suunta
Suodatin pujotetaan tikkuun ja sitten kansi suodattimineen kierretään suodatinkoteloon kiinni.

Suodatinkotelo

Sitten vaihdoin öljyproppuun uuden kupariprikan ja pyöritin propun paikoilleen. Sen jälkeen kaadoin öljyt koneeseen, öljytilavuus neljä litraa joten kaadoin koko kannullisen. Öljynä olen käyttänyt Teboil Diamond diesel 5W40. Täyttää VW505.01 luokituksen ja täten käypästä.

Teboil diamond diesel 5W40
Sitten suoritin koepyörityksen ja tarkastin propun ja suodatinkotelon vuotojen varalta. Ei näkynyt, joten kasailin pohjapanssarin ja koneen suojamuovin paikoilleen. Lopuksi öljytikusta pinnan tarkistus, se oli ok joten homma bueno.. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti